Wednesday 30 May 2012

Perkakasan dan perisian komputer


Perkakasan Komputer

Perkakasan komputer adalah koleksi elemen fizikal yang terdiri daripada sistem komputer.Perkakasan boleh dibahagikan kepada banyak jenis teruntamanya peranti input dan peranti keluaran. Peranti input adalah digunakan untuk menyediakan data dan isyarat.

           Peranti keluaran adalah sekeping peralatan perkakasan komputer yang digunakan untuk menyampaikan keputusan data pemprosesan yang dijalankan oleh sistem pemprosesan maklumat kepada dunia luar.

            Dalam pengkomputeran, input / output, atau I/O, merujuk kepada komunikasi antara pemprosesan maklumat (seperti komputer), dan dunia luar. Input ialah isyarat atau data yang dihantar ke dalam sistem, dan output isyarat atau data yang dihantar oleh sistem ke luar.

             Salah satu contoh perkakasan komputer ialah tanggal media. Dalam storan komputer, tanggal media merujuk kepada media storan yang direka untuk dikeluarkan daripada komputer tanpa kuasa komputer.




Menara PC


Komputer yang tegak - ia kelihatan seperti seseorang mengambil PC desktop dan berpaling di sebelah. Dalam katalog, desktop perkataan kadang-kadang digunakan sebagai nama bagi kedua-dua gaya reka bentuk rata yang digambarkan di atas dan reka bentuk menara.
Bahagian yang paling penting, yang juga dikenali sebagai Unit Pemprosesan Pusat atau CPU, adalah kotak yang termasuk banyak kepingan yang tidak relevan kepada kami pada masa ini. Serpihan ini, di dalam kotak, melaksanakan kerja komputer. Salah satu tugasan unit ini adalah untuk menyertai semua karya lain yang berkaitan dengannya. Kerja lain unit ini adalah untuk melakukan pengiraan, sama dengan jenis yang sama pengiraan, anda membuat persembahan di sekolah rendah, kecuali kotak ini boleh mengendalikan mereka sangat (sangat) cepat, begitu cepat bahawa tidak ada manusia yang dapat menandingi kelajuan itu. Selain pengiraan, unit ini juga melaksanakan tugasan lain bahawa ia menerima dari pelbagai sumber termasuk anda dan unit luaran yang disambungkan ke CPU.



Monitor


Monitor datang dalam pelbagai saiz. Saiz (paling penting) monitor diukur secara menyerong pada skrin dan diberikan dalam inci. Berdasarkan ini, memantau rangkaian dalam saiz 12 ", 14", 15 ", 17", 19 ", 21", 24 ', atau 29 ", dan sebagainya Memantau juga dicirikan oleh kebosanan skrin mereka. Mendatar danskrin yang lebih luas biasanya lebih baik.
Monitor itu adalah khusus, resolusi tinggi skrin, serupa dengan televisyen berkualiti tinggi. Skrin terdiri daripada titik-titik merah, hijau dan biru. Banyak kali setiap kedua, kad video anda menghantar isyarat kepada anda memantau. Maklumat kad video anda menghantar kawalan yang titik dinyalakan dan cahaya, yang menentukan gambar yang anda lihat.
Monitor paparan video yang anda akan melihat, kebanyakan masa, untuk menilai kerja anda, mengetahui sama ada tugasan yang sedang dijalankan dengan memuaskan hati. Monitor sebahagian besarnya dikawal oleh beberapa keping dalam perkakasan komputer. Tetapi monitor itu sendiri terutamanya digunakan untuk memaparkan kerja anda dalam suasana grafik anda boleh dengan mudah mentafsir. Untuk memaparkan apa yang sedang berlaku dengan komputer, monitor disambungkan ke komputer menggunakan kabel.

Papan Kekunci


Papan kekunci adalah objek yang luas yang dilengkapi dengan butang yang terdapat huruf dan nombor. Untuk membezakan mereka dari objek lain, dan untuk menyegerakkan nama mereka dengan objek lain yang menggunakan tetapan yang sama, seperti piano, butang pada papan kekunci dipanggil kunci. Untuk menyediakan satu pengurusan yang lebih baik, kunci pada papan kekunci dibahagikan dalam seksyen. Pengaturan ini ialah dengan konvensyen jadi pengguna akan menjadi biasa dengan mereka dan boleh menggunakan mana-mana papan kekunci mereka bersentuhan dengan.
Papan kekunci merupakan peranti input utama untuk kebanyakan komputer. Terdapat banyak set kekunci di tipikal "tingkap" keyboard. Di sebelah kiri keyboard adalah abjad angka dan tanda baca yang kerap kunci yang serupa kepada mereka atas sebuah mesin taip. Ini digunakan untuk input maklumat teks ke PC. Papan kekunci berangka di sebelah kanan adalah serupa dengan mesin 1 menambah atau kalkulator. Kekunci yang digunakan untuk kawalan kursor dan navigasi terletak di tengah-tengah. Kekunci yang digunakan bagi fungsi khas yang terletak di sepanjang bahagian atas keyboard dan di sepanjang bahagian bawah kekunci abjad angka.


kekunci di keyboard anda boleh dibahagikan kepada beberapa kumpulan berdasarkan fungsi:

1       Menaip (abjad angka) kunci. Kekunci ini termasuk surat yang sama, nombor, tanda baca, dan kunci simbol yang terdapat pada mesin taip tradisional.

2       Mengawal kunci. Kekunci ini digunakan secara bersendirian atau digabungkan dengan kekunci lain untuk melaksanakan tindakan-tindakan tertentu. Kekunci kawalan yang paling kerap digunakan adalah CTRL, ALT, logo Windows utama, dan ESC.
         Kekunci fungsi. Butang fungsi telah digunakan untuk melaksanakan tugas tertentu. Mereka dilabelkan sebagai F1, F2, F3, dan sebagainya, sehingga F12. Fungsi kekunci ini berbeza dari program ke program.

4      Navigasi kunci. Kekunci ini digunakan untuk bergerak dalam dokumen atau laman web dan mengedit teks. Mereka termasuk kekunci anak panah, HOME, akhir, PAGE UP, PAGE TURUN, DELETE, dan INSERT.

      Papan kekunci berangka. Papan kekunci berangka adalah gunanya untuk memasuki nombor dengan cepat. Kekunci dikumpulkan bersama dalam satu blok seperti kalkulator konvensional atau menambah mesin.

Tetikus




Tetikus biasanya mempunyai dua butang: butang utama (biasanya butang kiri) dan butang sekunder. Tikus banyak juga mempunyai roda antara dua butang, yang membolehkan anda untuk menatal lancar melalui skrin maklumat.
Tetikus merupakan satu objek yang bertujuan untuk sesuai dengan bahagian tangan dan diletakkan di atas meja supaya pengguna boleh bergerak dengan mudah. Seperti bahagian-bahagian lain, tetikus disambungkan ke komputer, biasanya ke belakang, dengan kabel. Pada masa kini, ia bukan sesuatu yang luar biasa untuk mempunyai tetikus wayarles supaya ia tidak memerlukan kabel.
Satu peranti input yang membolehkan pengguna untuk "titik dan klik "atau" seret dan titis ". Fungsi biasa menunjuk (menggerakkan kursor atau anak panah pada skrin menggelongsorkan tetikus pada pad tetikus), klik (menggunakan butang kiri dan kanan) dan menatal (tahan butang kiri sambil menggerakkan tetikus).

Ibu Lembaga

Papan litar utama di dalam komputer - panel besar hijau yang duduk di bahagian bawah PC Desktop atau sepanjang sisi menara. Semua bahagian utama palam PC ke dalam motherboard untuk berkongsi data.
Juga dirujuk kepada lembaga sistem dan mainboard. Motherboard adalah asas sistem PC. Tanpa motherboard akan menjadi tidak komputer. Kini, terdapat beberapa bahagian utama papan induk yang anda perlu memahami dan sangat akrab dengan. Seperti biasa, saya akan cuba untuk membuat ini semata-mata untuk memahami yang mungkin.
Jadi, anda tahu apa idea utama motherboard sekarang anda perlu tahu apa fungsinya dan bagaimana ia berfungsi. Sila lihat di majlis-majlis. Ia sebenarnya agak sukar untuk menaik taraf motherboard anda kerana anda akan mempunyai untuk membatalkan segala-galanya. Dalam kebanyakan kes, ia lebih mudah untuk membina sebuah komputer baru dan menggunakan komponen komputer lama anda untuk memasang ke motherboard anda yang baru dinaik taraf. Apabila anda membeli papan induk, terdapat banyak jenis dan kerja hanya motherboard tertentu dengan cakera keras tertentu, CPU, dan perkakasan lain. Anda perlu memilih komponen lain anda sebelum anda boleh membuat keputusan yang baik pada motherboard baru anda.
Pencetak

Pencetak ialah pemindahan data dari komputer ke atas kertas. Anda tidak perlu pencetak untuk menggunakan komputer anda, tetapi mempunyai satu membolehkan anda untuk mencetak e-mel, kad jemputan, pengumuman, dan bahan-bahan lain. Ramai orang juga suka dapat mencetak gambar mereka sendiri di rumah.
Kedua-dua jenis utama pencetak pencetak inkjet dan pencetak laser. Pencetak inkjet printer yang paling popular untuk rumah. Mereka boleh mencetak dalam warna hitam dan putih atau warna penuh dan boleh menghasilkan gambar yang berkualiti tinggi apabila digunakan dengan kertas khas. Pencetak laser lebih cepat dan umumnya lebih mampu untuk mengendalikan penggunaan berat.





Memori Capaian Rawak (RAM): (Random Access Memory)

RAM adalah jenis memori yang boleh diakses secara rawak dan jenis yang paling biasa memori yang terdapat di dalam komputer dan peranti lain, seperti pencetak. Juga dikenali sebagai ingatan utama.
Cip komputer cepat yang sementara menyimpan maklumat manakala PC sedang digunakan. Cip ini adalah memori jangka pendek komputer yang digunakan untuk menjalankan aplikasi. Kebanyakan PC baru mempunyai sekurang-kurangnya 128 megabyte.
Memori capaian rawak (RAM) adalah satu bentuk storan data komputer.Hari ini, ia mengambil bentuk litar bersepadu yang membolehkan data disimpan boleh diakses di mana-mana perintah dengan prestasi kes terburuk masa malar. Sebenarnya, jenis moden DRAM tidak capaian rawak, sebagai data dibaca pecah, walaupun nama DRAM / RAM telah terperangkap. Walau bagaimanapun, banyak jenis SRAM, ROM, OTP, dan kilat NOR masih capaian rawak walaupun dalam erti kata yang ketat. RAM yang sering dikaitkan dengan jenis memori yang tidak menentu (seperti modul memori DRAM), di mana maklumat disimpan hilang jika kuasa dikeluarkan. Lain-lain jenis ingatan tidak meruap adalah RAM juga, termasuk kebanyakan jenis ROM dan jenis memori flash dipanggil NOR-Flash.


Cakera Keras


Komputer anda pemacu cakera keras menyimpan maklumat pada cakera keras, tegar pinggan atau timbunan pinggan dengan permukaan magnet. Kerana cakera keras boleh memegang sejumlah besar maklumat, mereka biasanya berkhidmat sebagai cara utama komputer anda penyimpanan, memegang hampir semua program dan fail anda. Cakera keras yang biasanya terletak di dalam unit sistem. Peranti yang menyimpan maklumat pada cakera logam atau plastik. Cakera mengekalkan maklumat yang walaupun komputer anda dimatikan.
Kawasan penyimpanan utama di dalam komputer anda (biasanya dikenali sebagai C: drive). Cakera keras atau cakera keras menyimpan sistem operasi komputer anda, program-program yang dipasang pada komputer anda, dan kebanyakan fail anda. Kapasiti cakera keras diukur dalam gigabait. Kebanyakan komputer baru mempunyai sekurang-kurangnya 20 gigabait memori.





Cakera liut


Satu 3.5 "persegi memegang cakera magnet fleksibel yang memegang maklumat atau data. Anda perlu pemacu liut (biasanya dipanggil pemacu A:) untuk membaca cakera liut. Cakera liut boleh memegang hanya 1,44 megabait, tetapi ia adalah mudah alih dan membolehkan anda untuk membuat salinan tambahan fail anda.
Cakera liut (floppy disk) adalah peranti menyimpan data yang terdiri dari kepingan bulat nipis mudah lentur (liut) medium storan bermagnet disarung oleh bekas plastik segi empat sama atau segi empat bujur. Cakera liut  memandu komputer anda. Mereka adalah storan yang boleh tanggal yang komputer anda boleh membaca atau menulis fail.






CD-ROM: (Cakera Padat Read-Only Memory)

Suatu cakera boleh tanggal yang boleh menyimpan sejumlah besar maklumat. Kerana ia adalah Read-Hanya, maklumat baru tidak boleh disimpan. Memerlukan pemacu CD-ROM (biasanya dipanggil D: drive) untuk membaca maklumat. CD-ROM boleh memegang 650 - 800 megabait maklumat, lebih daripada cakera liut boleh memegang. Sesetengah komputer baru mempunyai CD-RW (Cakera Padat tulis semula) memandu yang membenarkan pengguna untuk menyimpan maklumat ke dalam CD. Ini dilakukan dengan laser dalam proses yang dipanggil "membakar". Apabila maklumat disimpan ke dalam CD, ia boleh dibaca apa-apa pada pemacu CD-ROM.
Hampir semua komputer hari ini dilengkapi dengan pemacu CD atau DVD, biasanya terletak di hadapan unit sistem. Pemacu CD menggunakan laser untuk membaca (mendapatkan) data dari CD, dan pemacu CD ramai juga boleh menulis (rekod) data ke CD. Jika anda mempunyai pemacu cakera boleh rakam, anda boleh menyimpan salinan fail anda pada CD kosong. Anda juga boleh menggunakan pemacu CD untuk memainkan CD muzik pada komputer anda.
Cakera CD-ROM yang dimasukkan ke dalam sistem anda D: drive. Mereka boleh menyimpan lebih banyak maklumat daripada cakera liut, tetapi komputer anda tidak boleh menulis kepada mereka. Ini adalah kerana mereka adalah Read-Only Memory (ROM).









Perisian Komputer




Perisian komputer terdiri daripada program-program , dokumentasi pengguna (manual penggunaan perisian), dokumentasi sistem (maklumat mengenai keperluan sistem) dan data konfigurasi (data-data yang diperlukan atau parameter setting yang membolehkan perisian tersebut beroperasi supaya komputer dapat melakukan sesuatu tugar yang diarahkan pengguna atau ditentukan oleh pembangun perisian tersebut.

Perisian boleh dibahagikan kepada dua kelas iaitu perisian sistem , perisian aplikasi.

Perisian sistem. Perisian sistem adalah perisian komputer yang direka bentuk untuk beroperasi dan mengawal perkakasan komputer dan menyediakan platform untuk menjalankan perisian aplikasi.Ia bleh dibahagian kepada sistem operasi ,utiliti dan pemacu peranti







1.Sistem Operasi


 Sistem operasi (OS) ialah satu perisian yang menguruskan sumber perkakasan komputer menyediakan perkhidmatan bersama bagi program-program komputer contoh:Window,MacOX



Windows ialah sebuah sistem pengendalian yang dibangunkan dan dipasarkan oleh Microsoft. Sehingga kini, terdapat pelbagai versi Windows, antaranya Windows 95, Windows 98, Windows ME, Windows NT, Windows XP , Window Vista dan Window 7. Kelebihan: di dalam sistem pengoperasian Microsoft Windows terdapat banyak kelebihan terutamanya dalam Windows XP (SP2). Windows XP SP2 utamakan aspek keselamatan.







Mac OS, yang bererti Macintosh Operating System, atau Sistem Pengoperasi Macintosh, adalah sistem pengoperasi komputer Apple untuk komputer Apple Macintosh.




Terdapat pelbagai pandangan bagaimana Macintosh dibangunkan dan di mana idea asal bermula. Walaupun kaitan antara Macintosh dan projek Alto di Xerox PARC telah luas diperkatakan dalam rekod sejarah, sumbangan awal Sketchpad oleh Ivan Sutherland dan Sistem di Talian (On-Line System) oleh Doug Engelbart tidak kurang pentingnya. Lihat Sejarah GUI, dan Apple v. Microsoft.



Apple sengaja merendahkan kewujudan sistem pengoperasi pada tahun awal kemunculan Macintosh untuk menjadikan Macintosh kelihatan lebih ramah pengguna dan membezakannya daripada sistem lain seperti MS-DOS, yang digambarkan sebagai ajaib (arcane) dan mencabar secara teknikal. Apple mahu Macintosh digambarkan sebagai sistem yang "terus berfungsi" apabila anda menghidupkannya.



2.Utiliti.Utiliti adalah perisian sistem yang direka untuk membantu menganalisis, mengkonfigurasi, mengoptimumkan atau mengekalkan komputer dan memberi tumpuan kepada bagaimana infrastruktur komputer(termasuk perkakasan komputer, sistem operasi, perisian aplikasidan penyimpanan data) beroperasi
Contoh:Anti virus


3.Pemacu Peranti. Pemacu peranti atau pemacu perisianadalah program komputer yang membolehkan program-program komputer peringkat lebih tinggi untuk berinteraksi dengan peranti perkakasan.Ia juga sebagai penterjemah antara peranti perkakasan dan sistem operasi.



Perisian aplikasi. Perisian ini membantu menjalankan tugas-tugas bersifat gunaan(tidak berkenaan dengan komputer) seperti mengarang, melukis, mengedit gambar dan sebagainya. Ini adalah berbeza dengan perisian sistem yang membabitkan menyatukan pelbagai keupayaan komputer, tetapi biasanya tidak menggunakannnya secara langsung bagi melaksanakan tugasan yang menguntungkan pengguna. Dibahagian kepada aplikasi asas dan aplikasi khusus





Contoh: Hamparan elektronik











Hamparan elektronik, hamparan kerja atau helaian rebak merupakan perisian komputer yang meniru helaian kerja kertas. Ia memaparkan banyak sel yang bersama membentuk grid yang terdiri dari baris dan jalur, setiap sel mengandungi sama ada teks angka abjad atau nilai nombor. Sel helaian kerja juga boleh mengandungi formula yang mentakrifkan bagaimana kandungan sel tersebut boleh dikira dari kandungan sel lain (atau gabungan sel-sel lain) setiap kali sel tersebut dikemas kini. Hamparan kerja sering kali digunakan bagi maklumat kewangan kerana keupayaannya bagi mengira semula keseluruhan hamparan secara automatik setiap kali perubahan dilakukan pada satu sel.


Sistem pengurusan pangkalan data
Sistem pengurusan pangkalan data (DBMS) merupakan pakej perisian dengan atur cara komputer yang mengawal penciptaan, penyelenggaraan, dan penggunaan pangkalan data. Ia membolehkan sesuatu pertubuhan untuk membangunkan pangkalan data menerusi pentadbir pangkalan data (DBA) dan pakar-pakar lain. Pangkalan data ialah suatu koleksi bersepadu bagi rekod data, fail, dan objek-objek pangkalan data lain.




Pemproses perkataan
Pemproses perkataan merupakan perisian komputer yang digunakan untuk mengarang, meformat, menyunting, dan mencetak dokumen. Pemproses perkataan merupakan perisian penggunaan terawal yang digunakan untuk meningkatkan lagi produktiviti pejabat dan komputer peribadi.



Sesuatu pemproses perkataan juga ada dalam bentuk unit komputer bersendirian yang serupa kepada mesin taip, cuma lazimnya termasuk kecanggihan teknologi seperti skrin, pilihan pemformatan dan pencetakan canggih, serta kebolehan menyimpan dokumen dalam kad memori atau disket. Pemproses perkataan kebanyakannya membolehkan penggunanya memilih antara penaipan biasa dan penukaran mod-mod pemprosesan perkataan. Pemproses perkataan sedemikian ini tidak harus dikelirukan dengan mesin taip elektrik

Pemproses perkataan merupakan keturunan dari alatan pemformatan teks (text formatting) awal (kadang-kadang dipanggil alatan justifikasi teks (text justification) sempena satu-satu kebolehan sebenarnya). Pemprosesan perkataan adalah salah satu daripada aplikasi-aplikasai terawal bagi komputer peribadi dalam produktiviti pejabat.



Walaupun pemproses perkataan awal menggunakan tokokan berasakan tag (tag-based markup) bagi pemformatan dokumen, kebanyakan pemproses perkataan terkini mempunyai kelebihan antar muka unit grafik (graphical user interface atau GUI). Kebanyakannya adalah sistem-sistem berkuasa yang terdiri daripada satu atau lebih program yang boleh menghasilkan mana-mana kombinasi sebarangan imej, grafik dan teks, yang mana teks dikendali dengan kebolehan type-setting.



Microsoft Word merupakan sistem pemprosesan perkataan komputer yang paling laris digunakan; Microsoft menganggarkan bahawa lebih 500 juta orang menggunakan set office. Selain itu, terdapat juga perisian penggunaan pemprosesan perkataan komersial yang lain, seperti Word perfect. Perisian penggunaan sumber terbuka seperti Open office writer dan Kword turut makin popular.

No comments:

Post a Comment